Blodet som rinner i mina ådror är rött, inte blå gult bara för att jag är svensk

2011-11-14 - 18:09:57

Jag tänker mycket på ett ämne just nu som jag krockar med ofta iom att jag är svensk och bo i Grekland men också hörde jag av en person ofta som sa "det ligger i mitt blod". Denna person hävdar alltså till en nationalitet.
Denna person påstod att den är på ett visst sätt, gör på ett viss sätt och tänker på ett visst sätt för att dennes föräldrar från ett visst land, i detta fall grekland.
Och fy vad jag inte håller med. Jag förstår inte det resonemanget.
Jag tror inte på att jag tycker köttbullar för att jag är svensk, det finns inte i mitt blod.
Jag tror inte att spanjorer har rytmen i blodet, det finns många latinamerikaner eller liknande utan takt känsla.
Jag tror inte att våran personlighet formas av våran nationalitet, beroende på vad för nationalitet våra föräldrar eller förfäder har.
Gener, självklart. Man får vissa saker från sina föräldrar men detta är egenskaper, inte nationaliteter.
Jag är lika envis som min pappa men jag gillar inte dansband för att han gör det.
Många greker gillar inte grekisk musik, bara för att de är greker!
Jag har en poäng.
Jag tror på att vi är som vi är, vi beter oss som vi beter oss och värderar och tycker om saker beroende varifrån vi kommer.
Sociala omständigheter påverkar, inte våra förfäder.
Till exempel. Det ligger inte i mitt blod att gilla Grekland för att min mamma gör det. Hon påverkade mig såklart men inte genetiskt, bara psykologiskt.
Vi åkte på semester hit, jag trivs i miljön. Min mamma gjorde också det i min ålder men jag tror att det är en ren tillfällighet, eller för att ärvt vissa egenskaper av henne som gör att vi är rätt lika som flyttar till grekland i samma ålder... Inte för att det ligger i mitt blod att gilla Grekland..
Nej, jag tror vi är skapta, gjorda pga de miljöer vi är uppväxta i. Och våra gener.
Och sen de personer vi är födda till att vara.
Oberoende av allt annat.

Postat av: Anonym

Men sociokulturella diskurser som är i vårt hemland formar väl oss? Framför allt redan i tidig ålder. Diskursen i Spanien gällande dans formar många dit likväl som köttbullarna på julbordet och Ikea dra många svenskar dit? Eller? :)

2011-11-16 - 00:44:30
Postat av: Anonym

Ja det är ju precis det jag menar! Men man gillar ju inte köttbullar för att man är född svensk, jag gillar ju köttbullar för att jag är uppväxt med det.

2011-11-16 - 12:45:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: